BEDRIJVEN

Nodig een team van Responsible Young Drivers uit op je veiligheidsdag! Onze vormingen worden aangepast aan de behoeften van uw bedrijf.

CRASHTEST

De crashtest sensibiliseert uw werknemers over de gordel en de airbag, evenals de impact van snelheid op de stopafstand. Deze interactieve test simuleert een frontale botsing aan 4 en 7 km/u.

De deelnemers krijgen de kans een frontale botsing in een veilige omgeving mee te maken. Per vier laten we hen telkens twee maal botsen. Daarna moeten ze zelf raden aan welke snelheid deze botsing plaatsvond. De werknemers merken duidelijk dat zelfs bij een lage snelheid, ze zonder gordel naar voren zouden vliegen. Hoewel ze hier de impact van een botsing slechts aan een lage snelheid voelen, schatten de meeste deelnemers deze snelheid veel hoger in. De toeschouwers kunnen meevolgen aan de hand van de projectie van de rijsimulator op een groot scherm.

Nadat alle werknemers de impact van een frontale botsing ondervonden hebben, nemen ze allen nog een tweede maal plaats in de simulator. Ditmaal testen we hun reactievermogen. Iedere inzittende heeft pedalen aan zijn of haar zetel, waardoor we hun reactietijd bij een opduikend obstakel kunnen meten. Zo ondervinden ze eigenhandig dat afleiding in het verkeer zo veel mogelijk beperkt dient te worden.

3D TRIPPING CAR

Met de 3D-Tripping Car worden uw werknemers ondergedompeld in Virtual Reality. Tijdens deze simulatie ondervinden ze met hun eigen ogen de effecten van alcohol en drugs achter het stuur van de wagen.

De Oculus Rift headset laat toe om iemand volledig, zowel visueel als auditief, in een virtuele wereld te plaatsen. De toeschouwers kunnen de ervaring meevolgen via een aangesloten televisiescherm.

De 3D-Tripping Car neemt de deelnemers mee naar een feestje, waar ze de keuze krijgen tussen alcohol of drugs. Wanneer ze voor drugs kiezen, krijgen ze nogmaals de keuze tussen XTC, paddo’s of cannabis. Na het feestje neemt de simulatie hen mee de baan op en moeten ze veilig thuis trachten te geraken. De deelnemers ondervinden dat dit geen gemakkelijke opdracht is. Wanneer ze hier toch in slagen worden ze op het einde als nog tegengehouden door de politie.

De simulatie geeft de deelnemers de kans in een veilige omgeving eenmalig te rijden onder invloed met de wagen. Ervaring leert ons dat deelnemers na afloop verbaasd zijn van de effecten die alcohol en drugs op het rijgedrag hebben. Omdat de deelnemers de effecten van rijden onder invloed ervaren op een moment dat ze er met hun volledige verstand bijzijn, zullen ze de ernst van de zaak beter beseffen.

Ten slotte wordt er een discussie rond rijden onder invloed opgestart en gaan we dieper in op de gevolgen hiervan. Op deze manier verandert het rijgedrag van de deelnemers op een positieve manier.

 

3D TRIPPING BIKE

Met de 3D-Tripping Bike worden uw werknemers ondergedompeld in Virtual Reality. Tijdens deze simulatie ondervinden ze met hun eigen ogen de effecten van alcohol en drugs op de fiets.

Wanneer we spreken over rijden onder invloed, wordt het rijden met de fiets vaak over het hoofd gezien. Maar ook dit kan niet door de beugel. Hoewel de fiets vaak als een beter alternatief beschreven wordt, moeten we er toch op wijzen dat rijden onder invloed met de fiets ook gevaarlijk is. Door middel van onze 3D-Tripping Bike ondervinden de deelenemers zelf de effecten van rijden onder invloed van alcohol en drugs op de fiets.

Tijdens de simulatie worden de deelnemers geconfronteerd met alledaagse verkeerssituaties. Zo moeten ze bijvoorbeeld onder invloed van alcohol of drugs veilig door het centrum van de stad zien te fietsen. De fiets wordt zodanig gemanipuleerd dat het de effecten van alcohol en drugs simuleert.

De Oculus Rift headset laat toe om iemand volledig, zowel visueel als auditief, in een virtuele wereld te plaatsen. De toeschouwers kunnen de ervaring meevolgen via een aangesloten televisiescherm.

Ten Slotte starten we een gesprek rond rijden onder invloed. Op deze ludieke manier verandert het rijgedrag van uw werknemers op een positieve manier.

PROMILLE – EN MARIHUANABRIL

De Promillebril laat uw werknemers het effect van alcohol op het gezichtsvermogen ervaren wanneer hij of zij tussen de 0.7 en 1.0 promille alcohol in het bloed zou hebben. Dit komt overeen met ongeveer vier glazen bier, die op dat moment in het lichaam zitten. De werknemers nemen een parcours af met de Promillebril en zullen ondervinden dat het inschatten van afstanden moeilijker wordt en ook het evenwicht verstoord wordt. Wanneer je weet dat het risico op een verkeersongeval met zes keer vergroot wanneer iemand gedronken heeft, is de rekensom snel gemaakt. De Promillebril dient werknemers te wijzen op het feit dat alcohol en het verkeer niet samengaan.

Onze Marihuanabril simuleert de effecten van Cannabis. We vragen de werknemers een doolhof op een blad papier op te lossen. Wat een simpele opdracht lijkt, blijkt al snel veel moeilijker te zijn. De Marihuanabril zorgt ervoor dat de deelnemers geen onderscheid kunnen maken tussen rood en groen. Hiermee maken we duidelijk dat marihuana gevaarlijk is in het verkeer, aangezien je bijvoorbeeld een rood en een groen stoplicht niet meer van elkaar zal kunnen onderscheiden. Daarna starten we een discussie over de verdere effecten van Marihuana. Vanzelfsprekend is het gebruik van drugs in combinatie met het verkeer gevaarlijk.

SMARTPHONEBRIL

De Responsible Young Drivers beschikken sinds kort ook over een Smartphonebril. Hiermee zijn we de eerste in Europa die de effecten van afgeleid rijden simuleren aan de hand van deze bril. We vragen de werknemers eerst een parcours zonder de bril af te leggen. Daarna wordt hen gevraagd dit parcours nogmaals af te leggen, maar dit keer met de bril. Wanneer ze het parcours een tweede maal afleggen zal het plots zwart worden voor de ogen. Op deze manier wordt duidelijk dat afgeleid rijden gevaren met zich meebrengt.

AFLEIDING IN HET VERKEER

Met het Distracted Driving Game tonen we op een interactieve manier wat afleiding in het verkeer met de aandacht doet. Voor dit spel gebruiken deelnemers hetzelfde deel van de hersenen dat gebruikt wordt wanneer ze zich met de wagen op de baan bevinden. De deelnemers dienen zo snel mogelijk verschillende vormen en kleuren op de juiste manier te combineren. Daarna doen ze dit een tweede maal, maar dit keer zit er een vorm van afleiding in het spel. De deelnemers zullen merken dat ze zich niet op twee zaken tegelijkertijd kunnen concentreren. Plots blijkt een simpele opdracht niet meer zo eenvoudig.