CRASHTEST
De crashtest sensibiliseert over de gordel, evenals de impact van snelheid op de stopafstand. Deze interactieve test simuleert een frontale botsing aan 4 en 7 km/u.
De deelnemers krijgen de kans een frontale botsing in een veilige omgeving mee te maken. Per vier laten we hen telkens twee maal botsen. Daarna moeten ze zelf raden aan welke snelheid deze botsing plaatsvond. De deelnemers merken duidelijk dat zelfs bij een lage snelheid, ze zonder gordel naar voren zouden vliegen. Hoewel ze hier de impact van een botsing slechts aan een lage snelheid voelen, schatten de meeste deelnemers deze snelheid veel hoger in. De toeschouwers kunnen meevolgen aan de hand van de projectie van de rijsimulator op een groot scherm.
Naast het belang van de gordel tonen we aan de hand van een reactietest het belang van afstand en de gevaren van afleiding aan. Iedere inzittende heeft pedalen aan zijn of haar zetel, waardoor we hun reactietijd bij een opduikend obstakel kunnen meten. Zo ondervinden de deelnemers eigenhandig dat afleiding in het verkeer zo veel mogelijk beperkt dient te worden.
TOLWAGEN
De tolwagen sensibiliseert de leerlingen over het belang van de gordel. Ze worden gevraagd plaats te nemen in de wagen, waarna deze enkele keren rond zijn as draait. Zo wordt de beweging van een voertuig tijdens een ongeval gesimuleerd. Enkel de gordel houdt de inzittenden op hun plaats. Op deze manier ondervinden de leerlingen het nut van de veiligheidsgordel aan den lijve.
Deze ervaring wordt gebruikt als gespreksopener voor een discussie rond de gordel en de impact van een aanrijding op de wagen en inzittenden.